Sedan Elon Business nya satsning har man tagit verksamheten i en ny riktning. Antoine Jonsson, säljare för Elon Business i Karlskrona, berättar hur det har påverkat hans arbete.
– Nu är vi tre personer här i Blekinge som arbetar med telefoni – men även med IT, körjournaler och betallösningar. Betallösningar är något vi själva har lagt till i vårt koncept som lokalhandlare, förklarar han.
Med hjälp av Elon Business centrala organisation har Antoine och hans team kunnat expandera sitt erbjudande från ren telefoni till att omfatta avancerade IT-lösningar, för såväl små som medelstora bolag. Den centrala organisationen står för support och leveranser, medan den lokala närvaron säkerställer att kunderna får personlig service.
– Tack vare den centrala delen behöver jag som handlare inte ha många anställda. Vi får hjälp med support och leveranser från dem, men vi är fortfarande de som är på plats och bygger relationer med kunderna, förklarar Antoine.
För att kunna skapa en sömlös kundanpassning börjar ofta samarbetet med att Antoine träffar kunden och samlar in information om deras behov och befintliga lösningar. Därefter görs, tillsammans med den centrala organisationen, en ”hälsodeklaration” av kundens IT- och telefonimiljö.
– Vi identifierar risker och möjligheter och paketerar en lösning som passar kundens behov. För en advokatfirma vi nyligen hjälpte var det avgörande att undvika driftstopp. Så vi säkerställer att de alltid har tillgång till snabb och pålitlig support, berättar Antoine.
När affären är på plats tar den centrala organisationen över driften, medan den lokala teknikern hanterar eventuella behov på plats. Antoine betonar vikten av att anpassa lösningarna efter kundens specifika krav:
– Vi lär oss det vi inte redan kan och anpassar våra lösningar efter kundens behov, oavsett om det handlar om säkerhetsklassningar eller andra krav. Tack vare våra egna utvecklare kan vi skapa lösningar som är helt skräddarsydda för varje kund.
En av Elon Business största styrkor är deras snabba och ansvarstagande support. Antoine beskriver hur deras fullsupport-avtal gör det enkelt för kunderna att få hjälp med allt från affärssystem till skrivare.
– I dagsläget har vi en svarstid på under 10 sekunder när kunderna ringer vår support. Det gör att de slipper långa köer och snabbt får hjälp med sina ärenden. Vi ser också till att återkoppla till kunden när problemet är löst, vilket bygger förtroende, säger Antoine.
Han menar att många företag idag saknar tid och resurser att själva hantera IT-driften, vilket gör Elon Business erbjudande extra attraktivt.
– Företagare blir bättre på det de ska göra, men har inte tid eller vilja att sätta sig in i IT-driften. Där kommer vi in och tar ansvaret, vilket gör att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.
Elon Business i Karlskrona arbetar utan bindningstider för att skapa förtroende hos kunderna. Antoine menar att detta, tillsammans med deras snabba support och transparens, gör att kunderna väljer att stanna kvar.
– Vi tror på att göra rätt för kunden. Det är därför vi inte behöver låsa upp dem i långa avtal. Vi vet att vi erbjuder rätt pris och en bra produkt.
Med en affärsmodell som bygger på relationer och referenser vill Elon Business bli ett självklart val för små och medelstora företag.
– Vi ringer inga kalla samtal här nere, utan allt sker via referenser från nöjda kunder. Det visar att vi gör något rätt. Och vi är stolta över att numera vara en helhetsleverantör inom IT, avslutar Antoine.