Huskropparna på Norra Stationsgatan blänker i vårsolen. Stadsdelen Nya Karolinska i Stockholm andas tillväxt och överallt syns skyltar med loggor för stora och små företag.
Passande nog finns här ett av många företagscenter inom Elon Business IT & Solutions - även det en verksamhet i stark tillväxt.
Chefen Victor Jannering, som tar emot i ett av mötesrummen, lanserar i dagarna en rikstäckande satsning för att hjälpa svenska företag med IT och telekom.
- Vi vill ge mellanstora och små företag över hela landet samma snabba hjälp och trygghet som tidigare bara storföretagen fått. Tiden är mogen för det, säger han.
Elon Business IT & Solutions har redan ett 40-tal företagscenter över hela landet. Antalet kommer att växa till mellan 70 och 100 enheter de närmaste åren.
På ytan ser erbjudandet traditionellt ut: Ett ben med IT-lösningar och ett inom telekom. Kunderna får tillgång till allt man kan förvänta sig av en fullserviceaktör - mobiltelefoner, datorer, nätverk, abonnemang, hosting, licenser …
Nytänkandet ligger i genomförandet. Här blir upplevelsen någon helt annan än ett callcenter i Bangalore eller väntan i ändlösa telefonköer.
- I centrum står det personliga bemötandet. Vi finns överallt i landet där det finns företag. Det innebär att du alltid får träffa en av våra medarbetare. Vi träffas hos oss eller hos dig och går igenom dina behov.
Hur har ni resurser att ge den här personliga servicen även till mindre och mellanstora företag?
- Det är helt enkelt en del av vår leverans. Vi är en del av Elon Group, där lokal närvaro och personlig service har varit affärsidén i decennier. Det är inte dyrt att vara hjälpsam, det är smart. Då får man långa kundrelationer.
En viktig poäng med att Elon Business lär känna kunderna är att lösningen kan skräddarsys. Bolaget vill inte vara en återförsäljare, utan en leverantör och långsiktig partner. Därför är medarbetarna ständigt på jakt efter förbättringsmöjligheter i kundens system.
- När ett samtal kommer in kanske du vill att vi skjuter upp en bild från CRM-systemet. Eller så saknas det viktig kommunikation mellan olika system, som gör att du går miste om kassaflöde. Där många system är inblandade finns nästan alltid möjlighet till förbättring.
När det gäller telekom står företag inför en djungel av lösningar och abonnemang. Traditionellt har branschen sålt abonnemang utan att tillräckligt analysera vad respektive kund behöver. Victor Jannering tycker att abonnemangen bara är en del i en större lösning för att skapa värde och därför behöver man få en bättre behovsbild för varje kund.
- Vårt mål är att göra din IT-lösning till en investering som skapar lönsamhet. Då gör även vi en bra affär.
I leveransen finns också en vardag som inte handlar om personliga kontakter och skräddarsydda lösningar. Alla kunder får tillgång till en beställningsportal där medarbetare kan beställa och uppgradera på egen hand. Sedan fraktas hårdvaran direkt till kontoret.
- Self service i sig är inte något dåligt. Det är vad många vill ha, men det ska alltid finnas en möjlighet till personlig support. Därför kan du antingen kontakta din lokala rådgivare eller vår svenska supportstab för tekniska frågor.
Tiden är förbi när kunderna svänger förbi Elon Business och hämtar upp en router. Istället har man tillgång till Elon Groups nordiska centrallager för hemelektronik. Inköpskraften och kapaciteten för lagerhållning är enorm. Varorna skickas därför snabbt ut över hela landet.
För kunder som önskar hosting har Elon Business byggt upp egna datahallar på svensk mark.
- Det är en trygghet för kunderna att vi är en del av Elon Group. Koncernen består av hundratals entreprenörer och har funnits med i decennier. Vi är en kedja som har funnits länge och kommer att finnas kvar. Det vet våra kunder om och uppskattar.